zaterdag 16 juni 2018

Slaatje met kaaskoekjes en plattekaasdressing

Een receptje uit de reclamefolder van de bioplaneet deze keer. Lekker en seizoensgebonden.

Nodig:
Sla
1 komkommer
1 rode biet
1 limoen
1 bosje lente-uitjes
bosje peterselie
bosje bieslook
200 gr tomme (halfharde kaas)
3 el platte kaas
2 el melk
2 eieren
1 kl ahornsiroop
50 gr bloem (ik gebruikte speltbloem en aangezien ik de melk op zicht deed en waarschijnlijk meer dan 2 el gebruikte, had ik ook wat meer bloem nodig)
olijfolie
cayennepeper
peper
zout

Bereiding: (ik paste de volgorde wat aan naar wat voor mij logischer was en deed er 45min over)
1/ Snipper de lente-uitjes, peterselie en bieslook fijn
2/ Klop de eieren los met een vork en meng onder de melk
3/ Rasp de tomme (vind ik het meeste werk, misschien omdat ik er geen goede rasp voor heb?)
4/ Meng de lente-uitjes met de geraspte kaas, het eiermengsel, de bloem en de peterselie. Kruid met cayennepeper, peper en zout. Leg 10 minuten in de koelkast
5/ Rasp ondertussen de schil van de limoen en pers hem
6/ Schil de rode biet en snij in blokjes. Meng er het limoensap onder (ik gebruikte het sap van een halve limoen)
7/ Was de sla en snij de komkommer in blokjes (desgewenst eerst de zaadjes verwijderen)
8/ Meng de plattekaas met de bieslook, ahornsiroop en de limoenzeste en kruid met peper en zout
9/ Verhit olijfolie in een grote pan, leg een 'toefje' van het kaasmengsel in de pan en duw plat zodat je een koekje krijg. Bak 2a3minuten aan iedere kant goudbruin.
10/ Serveer de kaaskoekjes op een bedje van sla, komkommer en rode biet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten