woensdag 24 augustus 2016

de verkleedkoffer

Als kind droomde ik over een verkleedkoffer uiteraard gevuld vol met leuke kledij. Nu Juliette wat groter wordt, begin ik her en der wat verkleedkleren te verzamelen en dus moest er ook een koffer komen waar deze allemaal bij elkaar zitten.
Het retro valiesje is nog van m'n tante geweest, maar de bekleding was helemaal versleten. Ik dacht te laat aan foto's nemen dus hier was ik al begonnen maar zie je toch nog hoe het origineel er uitzag.
Een stofje met bloemen wou ik aan de binnenkant en in de stoffenkast (geen hele kast hoor) vond ik een couponnetje dat ik ooit eens kocht. Het stofje was echter maar net groot genoeg en ik wou geen uren werk voor iets dat misschien niet lang stand zou houden.
Op de blog van Toertjes&pateekes vond ik een uitleg om een nieuwe binnenbekleding te maken. http://deborasluijs.blogspot.be/2014/06/hoe-kan-je-een-koffertje-pimpen.html?m=1. Maar ik wou iets waar ik geen naaimachine voor nodig had. Het wereldwijde web bood hiervoor geen soelaas dus besloot ik het maar zelf te proberen met bovenstaande tutorial in het achterhoofd.
Zoals je kan zien op de foto's is de afwerking niet perfect maar het was niet eenvoudig en ik had geen idee hoe lang het zou meegaan (kinderen kunnen nogal eens hevig te keer gaan weet u wel ;-) ) dus besloot ik dat lijm en een schaar mijn hulpstukken zouden worden.
De rand van de stof plooide ik naar binnen (ongeveer 1 cm) zodat de gerafelde rand niet zichtbaar zou zijn en het omgeplooide stuk (waar je dus 2 lagen stof hebt) lijmde ik vast aan de binnenkant van de valies. Goed laten drogen en klaar was kees. Op de foto zie je een detail van 'het randeke'.



De lederen lintjes wou ik behouden dus knipte ik gewoon een klein gleufje in de stof net groot genoeg om het lintje door te halen. Uit schrik dat dit bij hevige kinderactiviteit zou doorscheuren heb ik ook hier aan de rand van de stof rondom rond een lijmlaag aangebracht.

Ik vreesde uiteraard dat de lijm niet lang zou houden, maar dit is al een projectje van een hele tijd geleden en ik heb nog steeds geen reparaties moeten uitvoeren. Al gebied de eerlijkheid me wel te zeggen dat er nu ook wel niet dagelijks mee gespeeld wordt, alhoewel het toch al wel enkele speelkameraadjes partijtjes (inclusief ruzie over hetzelfde verkleedpak uiteraard) overleefd heeft.
 
 De echt enige stofrestjes ernaast: niet veel overschot hé?!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten