zondag 6 mei 2018

BBQ Prepping

Vandaag hielden we de eerste BBQ van het jaar. Juliette zag de buren al een paar keer BBQ'en en bleef maar vragen wanneer onze vrienden ook eens zouden komen. Dus toen ik een paar dagen geleden op de radio hoorde dat er mooi weer voorspeld werd, vatte ik de koe bij de horens en nodigde vrienden uit. Alleen moest mijn man dit weekend werken en is koken met een peuter en een kleuter nu niet echt evident. BBQ prepping to the rescue dus.

Ik probeerde 2 nieuwe recepten uit en vulde die aan met 2 klassiekers die je hier en hier kan vinden.
De recepten komen uit de reclamefolder van colruyt.

Gegrilde zoete aardappel met geitenkaas en granaatappel: (hier kreeg ik van iedereen complimenten over)

Ingrediënten (4 personen):
- 100 gr rucola
- 2 granaatappelen
- 800gr zoete aardappelen
- 150gr geitenkaas
olijfolie en 1/2 koffielepel pilipili

Bereiding:
1/ Snij de granaatappelen in 2 en klop er de pitjes uit met een houten lepel.
2/ Verkruimel de geitenkaas. (het verbrokkelen lukte niet zo goed zie foto)
3/ Schil de zoete aardappelen en snij in plakjes van 1cm dik. Bestrijk met de olijfolie en kruid met de pilipili.
4/ Leg de plakjes zoete aardappel op de BBQ en bak 2a3min aan elke kant gaar op een hete BBQ. (Leek me een beetje kort dus ik zette ze voordien al even in de oven)
5/ Verdeel de zoete aardappelen over de borden en bestrooi met de geitenkaas, de granaatappelpitjes en de rucola

Ik maakte alles op voorhand behalve natuurlijk het grillen van de bataat op de barbecue. (Foto vergeten nemen)


Fruitig rijstslaatje met avocado en pecannoten.

Ingrediënten (4 personen):
- 2 avocado's
- 1 citroen
- 250gr rijst (ik deed maar de helft)
- 3 eetlepels zachte veenbessne
- 8 gedroogde abrikozen
- 2 eetlepels pecannoten
- 2 eetlepels vloeibare honing
- 6 eetlepels olijfolie
- 1 eetlepel appelazijn (had ik niet in huis, dus witte wijnazijn gebruikt)
peper en zout

Bereiding:
1/ Kook de rijst gaar. Giet af en laat afkoelen.
2/  Snij intussen elke gedroogde abrikoos in stukjes.
3/ Hak de pecannoten grof.
4/ Pers de citroen. Snij het vruchtvlees van de avocado's in blokjes van +/- 1cm. Besprenkel met een beetje citroensap.
5/ Meng de honing, de appelazijn en de olijfolie tot een dressing. Kruid met peper en zout.
6/ Meng de avocadoblokjes, de abrikozen, de pecannoten en de veenbessen onder de afgekoelde rijst. Roer er vlak voor het serveren de dressing onder.

Enkel stap 4 deed ik vlak voor het bezoek toekwam. En ook weer een foto vergeten nemen...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten