dinsdag 9 april 2019

Eetbaar slijm - Activiteit voor in de vakantie.

Geen idee of slijm maken momenteel nog steeds een hype is onder 'de jeugd van tegenwoordig', maar Juliette wou dat dus ook graag eens doen (lees: ik wou dat zelf graag eens proberen en bij Juliette klonk dat als muziek in de oren).

Nadat ik wat rondkeek op 't internet, kwam ik tot het besluit dat het niet voor direct zou zijn. Heel wat ingrediënten had ik niet in huis. Maar mijn oog viel op eetbaar slijm. Nee toch, echt waar? (sorry de originele link vind ik niet meer terug, maar onderstaande is hoe ik het maakte)

Ingrediënten: Veel heb je er niet voor nodig, ik gok erop dat je alles thuis liggen hebt:
- zak gummiberen +/- 250 ml (deze had ik niet in huis, maar een zak lettersnoepjes van Haribo werkt ook perfect ;-)
- 2 eetlepels poedersuiker (Yieha, nog wat extra suiker ;-) Ik zei niet dat het gezond ging zijn hé)
- 2 eetlepels maiszetmeel
- olie

Doen:
- Doe de snoep in en kommetje en verwarm in de microgolf. start met 20 seconden te verhitten
- Als de 20 seconden voorbij zijn, roer je eens in het kommetje en verhit je ze opnieuw 20 seconden *
- Doe zo voort tot alle snoep gesmolten is
* Zie je na de eerste 20 seconden nog niet veel gebeuren? Denk vooral niet dat je dan onmiddellijk 2 minuten moet proberen... Volg gewoon het recept tenzij je onderstaande foto wil bekomen (bedenk er het gehuil van je kind maar bij omdat het nog niet mag proeven want echt brandend heet)
- Meng ondertussen het poedersuiker en het maiszetmeel. Gebruik ongeveer de helft om over je werkvlak te strooien.   --> deze laatste stap niet overslaan ;-) Been there done that...
- Meng de gesmolten snoep met de andere helft van het poedermengsel op je werkvlak. Voeg niet al het poedermengsel in 1 keer toe, maar doe het geleidelijkaan en begin te kneden tot je de juiste rekbaarheid vindt.
- In het originele recept werd er dan nog een beetje olie aan toegevoegd om het slijm rekbaarder te maken (+/- 1 theelepel). Ik deed die niet en het slijm plakte ontzettend hard!! Haha, extra activiteit voor de kinderen om het op te eten ;-)




Yepla, 15 minuten van je dag gevuld, en ook eeuwige punten gescoord als moeder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten