zaterdag 15 oktober 2016

Roodkapje in het bos

Een (omkeerbare) roodkapje cape stond al heel lang op de planning. De stof had ik ook al een tijdje in huis. Met de week van het bos besloot ik er eindelijk maar eens werk van te maken. Eigenlijk zit de cape supersnel in elkaar, dus met de rest van de fleece maakte ik snel nog een tweede.

Als patroon en uitleg gebruikte ik de blog van meisjesmama. Heel eenvoudig.
Om de kwart cirkel te tekenen op de juiste afstand gebruikte ik een gewoon speelkrijtje van Juliette waar ik een restje touw aan vastbond. Het touwtje hield ik vast op de juiste afstand (15cm voor de hals en 15+55cm = 70 cm voor de onderboord van de cape) en als een grote passer trok ik met het krijtje een mooie cirkelvormige lijn.
Verder ben ik niet echt fan van velcro dus besloot ik gewoon enkele smalle lange lintjes te knippen uit een restje fleece (ongeveer 35cm lang) en deze stikte ik mee vast wanneer ik de 2 afzonderlijke capes aan elkaar vastmaakte. Omdat ik bang was dat de cape misschien te veel zou open vallen, heb ik ongeveer 15cm onder de eerste lintjes nog eens 2 lintjes vastgemaakt zodat er 2keer een strik gemaakt kan worden.

Er schoot nog een groot stuk fleece over. Net niet genoeg om een even grote cape te maken. Ik besloot die dus gewoon een beetje korter te maken. Zelfde procedure: met een krijtje een cirkel op 15cm en een 2e cirkel zo ver mogelijk (kwam bij mij uit op 64cm - dus 15cm + 49cm, zie afmetingen op patroon van meisjesmama). Van de roodkapjes stof had ik echter onvoldoende, maar omdat fleece niet rafelt heb ik deze cape gewoon netjes afgewerkt, hij is alleen niet omkeerbaar. Dus gewoon de 2 delen van de capuchon aan elkaar zetten, nadien de capuchon op de cape bevestigen, randjes netjes afknippen, lintjes of velcro bevestigen en klaar is kees.

Patroon en uitleg
voor een dubbele cape ga ik een volgende keer eens dit uitproberen van Tante Hilde
Fleece: fleece dekentje van Ikea
De roodkapje stof kocht ik ooit eens op een stoffenspektakel, designer onbekend.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten